full screen background image

Events

21 September 2017 - October 5 & 6, 2017: ‘International Investment Law & the Law of Armed Conflict’ Colloquium on ‘International Inve ... +++ 21 September 2017 - 5 & 6 Οκτωβρίου 2017: International Investment Law & the Law of Armed Conflict 5 & 6 Οκτωβρίου 2017: ... +++ 29 April 2017 - Summer School on European Business Law, Corfu 2017, 24-28 Ιουλίου Το “Summer School” αποτε ... +++ 3 May 2016 - Εκδηλώσεις Τομέα Διεθνών Σπουδών – Κατεύθυνση Ι.Δ.Δ. ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ Ο Καθηγ ... +++ 30 April 2016 - 9.5.2016: Ημερίδα – Το Πρόσωπο και η Οικογένεια στο Δίκαιο και την Κοινωνία   Το Ελληνικό Τμή ... +++ 30 March 2016 - 14th ICC Miami Conference on International Arbitration This conference provides an indispe ... +++

-Δίκαιο Αλλοδαπών

Published on December 13th, 2017 | by Georgia Archonti

0

Περίληψη: ΔΕΕ C-544/15 – Άρνηση χορήγησης θεώρησης εισόδου για σπουδές – Οδηγία 2004/114/ΕΚ

Λέξεις κλειδιά: Προδικαστική παραπομπή – Χώρος ελευθερίας, ασφάλειας και δικαιοσύνης – Οδηγία 2004/114/ΕΚ – Άρθρο 6, παράγραφος 1, στοιχείο δʹ – Προϋποθέσεις εισδοχής των υπηκόων τρίτων χωρών – Άρνηση εισόδου – Έννοια της “απειλής για τη δημόσια ασφάλεια” – Περιθώριο εκτιμήσεως

Αριθμός απόφασης: C-544/15

 Δικαστήριο Ευρωπαϊκής Ένωσης

 Επιμέλεια: Γεωργία Αρχοντή

 Α. Η διαφορά της κύριας δίκης και τα προδικαστικά ερωτήματα

 Η προσφεύγουσα στην απόφαση της κύριας δίκης είναι Ιρανή υπήκοος, κάτοχος διπλώματος του Sharif University of Technology (στο εξής: SUT) στον τομέα της πληροφορικής τεχνολογίας. Προκειμένου να παρακολουθήσει διδακτορικές σπουδές στο Technische Universität Darmstadt υπέβαλε αίτηση για χορήγηση θεωρήσεως εισόδου στην πρεσβεία της Γερμανίας στην Τεχεράνη. Η παραπάνω αίτηση απορρίφθηκε, όπως επίσης και η αίτηση θεραπείας που άσκησε η προσφεύγουσα κατά της απορριπτικής απόφασης. Τη δεύτερη απόρριψη ακολούθησε η άσκηση προσφυγής ενώπιον του αιτούντος δικαστηρίου. Το αιτόν δικαστήριο διερωτάται το εξής: αν το άρθρο 6, παράγραφος 1, στοιχείο δ΄, της οδηγίας 2004/14 έχει την έννοια ότι οι αρμόδιες εθνικές αρχές, όταν επιλαμβάνονται αιτήσεως υπηκόου τρίτης χώρας για χορήγηση θεωρήσεως εισόδου για σπουδές, έχουν ευρύ περιθώριο εκτιμήσεως, το οποίο αποτελεί αντικείμενο περιορισμένου μόνον δικαστικού ελέγχου, για να καθορισθεί αν ο υπήκοος αυτός συνιστά απειλή για τη δημόσια ασφάλεια κατά τη διάταξη αυτή, και αν οι εν λόγω αρχές δικαιούνται να αρνηθούν τη χορήγηση της ζητηθείσας θεωρήσεως εισόδου υπό περιστάσεις όπως αυτές της κύριας δίκης.

Β. Το νομικό πλαίσιο

 Άρθρο 6, παράγραφος 1, στοιχείο δʹ, της οδηγίας 2004/114/ΕΚ του Συμβουλίου, της 13ης Δεκεμβρίου 2004, σχετικά με τις προϋποθέσεις εισδοχής υπηκόων τρίτων χωρών με σκοπό τις σπουδές, την ανταλλαγή μαθητών, την άμισθη πρακτική άσκηση ή την εθελοντική υπηρεσία.

Γ. Η απόφαση του δικαστηρίου

 Βασικό σημείο στην ανάλυση του Δικαστηρίου αποτέλεσε η οδηγία 2004/114, τόσο ως προς την αναζήτηση του σκοπού της οδηγίας όσο και ως προς την ανάλυση των επιμέρους κρίσιμων άρθρων. Συγκεκριμένα, με βάση τη νομολογία του ΔΕΕ, σκοπός της οδηγίας είναι η ενθάρρυνση της κινητικότητας υπηκόων τρίτων χωρών για την πραγματοποίηση σπουδών μέσω της χορήγησης άδειας εισόδου στο έδαφος της χώρας. Τα κράτη έχουν δικαίωμα να αρνηθούν την είσοδο υπηκόου μόνο εφόσον διαγνώσουν την ύπαρξη απειλής για τη δημόσια τάξη, τη δημόσια ασφάλεια ή τη δημόσια υγεία, αξιοποιώντας το περιθώριο εκτιμήσεως που τους παρέχεται. Ιδιαίτερη σημασία δόθηκε στην ανάλυση της έννοιας της «δημόσιας ασφάλειας», η οποία δεν ορίζεται από την οδηγία, και, κατά την κρίση του Δικαστηρίου, καλύπτει τόσο την εξωτερική όσο και την εσωτερική ασφάλεια. Στην υπό κρίση υπόθεση, δόθηκε έμφαση στην ανάλυση του άρθρου 6, παράγραφος 1, στοιχείο δ΄ της άνω οδηγίας, το οποίο προβλέπει τις προϋποθέσεις για την χορήγηση άδειας εισόδου. Στην περίπτωση αυτή, η χώρα εισδοχής μπορεί να μην κάνει δεκτό το αίτημα αν ο αιτών συνιστά απειλή, έστω και «δυνητική», για τη δημόσια ασφάλεια, ενώ για την εκτίμηση αυτή λαμβάνεται υπόψη όχι μόνο η προσωπική συμπεριφορά του αιτούντος, αλλά και επιπλέον στοιχεία αφορώντα, μεταξύ άλλων, την επαγγελματική του σταδιοδρομία. Το Δικαστήριο έκρινε ότι οι εθνικές αρχές έχουν ευρύ περιθώριο εκτιμήσεως κατά την εξέταση των κρίσιμων πραγματικών περιστατικών καθώς η εν λόγω έρευνα μπορεί να συνεπάγεται σύνθετες αξιολογήσεις βασισμένες στην προσωπικότητα του αιτούντος και στην πολιτική, κοινωνική και οικονομική ένταξη του στο έδαφος της χώρας που θα εισέλθει. Στην επίμαχη υπόθεση, οι αρμόδιες εθνικές αρχές στη Γερμανία εξέφρασαν την ανησυχία τους για τη συνέχιση των σπουδών της προσφεύγουσας στον τομέα της ασφάλειας πληροφοριακών συστημάτων, υπό το φόβο ότι οι γνώσεις που θα αποκτηθούν μπορεί να χρησιμοποιηθούν μετέπειτα για καταχρηστικούς σκοπούς, δεδομένου ότι το χορηγόν το δίπλωμα πανεπιστήμιο υπάγεται σε περιοριστικά μέτρα της Ένωσης (παράρτημα ΙΧ του κανονισμού 267/2012) λόγω της ουσιαστικής συνεργασίας του με την Κυβέρνηση του Ιράν, στον στρατιωτικό τομέα ή σε συναφείς τομείς. Στην περίπτωση αυτή, οι αρμόδιες αρχές μπορούν να αρνηθούν την είσοδο στο έδαφος του οικείου κράτους μέλους, αν, βάσει των στοιχείων που διαθέτουν, δημιουργείται η ανησυχία ότι οι γνώσεις που θα αποκτήσει το άτομο κατά τη διάρκεια των σπουδών του μπορεί να χρησιμοποιηθούν αργότερα για σκοπούς αντίθετους προς τη δημόσια ασφάλεια. Σε κάθε περίπτωση, ο δικαστικός έλεγχος για την επίμαχη κρίση περιορίζεται στη μη ύπαρξη πρόδηλης πλάνης εκτιμήσεως, καθώς ο εθνικός δικαστής μπορεί να εξετάσει, στο πλαίσιο της προβλεπόμενης προσφυγής του άρθρου 18, παράγραφος 4 της οδηγίας 2004/114, αν η προσβαλλόμενη απόφαση στηρίζεται σε επαρκή αιτιολογία και σε επαρκώς στέρεα πραγματική βάση.

Για το πλήρες κείμενο της απόφασης εδώ





About the Author


Back to Top ↑